Kotitehtävä nro 4
Onko internet muuttanut markkinoinnin suunnittelun perusperiaatteita?
Internet on muuttanut markkinoinnin mahdollisuuksia ja sen suuntaa paljon. Mutta onkohan markkinoinnin suunnittelun vaiheissa sitten muuttunut kuitenkaan mikään?
Smithin SOSTAC-malli markkinoinnin suunnitteluun vuodelta 2006 neuvoo yrittäjää tai ketä tahansa muuta, joka haluaa markkinoida jotain, käymään läpi kuusi askelmaa - laajaa - markkinointisuunnitelmansa tekemisessä. Kaava on looginen ja toivottavasti tuttu jokaiselle, joka markkinointia suunnittelee: Ensin tehdään tilanneanalyysi, sitten asetetaan tavoitteet, strategia, toimintamallit, toteutetaan ne ja seurataan tuloksia ja tehdään niiden mukaan seuraava tilanneanalyysi.
Markkinoinnin suunnittelua vanhalla ja uudella tavalla
Internetin kehitys on siis kuitenkin muuttanut paljon sitä, millainen on markkinoinnin suunnittelun prosessin sisältö ja aikajänne ja järjestys. Siitä yritysten täytyy ottaa selvää ja elää sen mukaan. Tässä muutamia otoksia, nettimarkkinoinnin suunnitteluun liittyviä asioita - jotka leivotaan tuonne markkinointisuunnitelman mallin sisään ;)
Netissä viestinnän lainalaisuudet muuttuvat
Online-markkinointi muuttaa markkinointiviestinnän suuntia. Viestintä ei ole enää yksisuuntaista yritykseltä asiakkaalle. Internetissä, sosiaalisessa mediaympäristössä, kaikki puhuvat kaikille ja myös käyttäjät tuottavat sisältöä. Internet mahdollistaa myös lähes mihin tahansa tarpeeseen perustuvan ostamisen lähes milloin tahansa, eli juuri silloin, kun asiakas vaikkapa tuntee, että nytpäs haluan ostaa liput just tuohon konserttiin, josta oli videoklippi youtubessa.
Yrityksen kannalta edullista on Internetin tasaava vaikutus. Yrityksistä tulee "saman kokoisia" netissä. Pienikin yritys voi vaikuttaa suurelta. Kustannustehokkuudeltaan nattimarkkinointi on omaa luokkaansa, joten kynnys lähteä tekemään online-markkinointia on pieni. Kansainvälisen markkinoinnin esteet ovat pienempiä netissä kuin offline-elämässä. Kotisivujen eri kieliversioissa voidaan mukauttaa tarjonta kohdemaan kulttuuriin ja kuluttajakäyttäytymiseen sopivaksi.
Ja aikakäsitys muuttuu
Markkinointiviestit ovat hallitsemattomampia - mutta ehkä myös luotettavampia
Tykkään tykkään tykytykytykkään |
Budjetointiinkin pitää suhtautua uudella tavalla
Entä mitä hyötyy nettimarkkinoinnista kansainvälistyvä yritys?
Kv-markkinat on helppo saavuttaa Internetin avulla. Uusista markkinoista löytyy helposti tietoa, kulttuurien väliset muurit madaltuvat. Kv- kauppakumppaneita löytyy aiempaa helpommin. Yhteydenpito asiakkaisiin, alihankkijoihin ja jakelijoihin ympäri maailmaa on helppoa ja nopeaa.
Ja sitten kun oikein innostuu nettimarkkinoinnin mahdollisuuksista, kannattaa muistaa eri kulttuurien ominaispiirteet. Meidän mielestämme netti on ihan mahtiväline nopeutensa ja interaktiivisuutensa takia, mutta niissä kulttuureissa, joissa sosiaalisuus on ajan säästämistä tärkeämpää, näillä asioilla ei ole kerta kaikkiaan merkitystä. Kaupat tehdään sen kanssa, jonka kanssa neuvottelut sujuvat mukavimmin. Esimerkiksi. Ja teknologian taso on hyvin erilaista jo aika lähelläkin kotimaamme rajojen ulkopuolella.
Kunnon satsaus! Todella hyvin kirjoitettu teksti. Alkaa vähän hävettämään oma tynkä haha...
VastaaPoistaTuosta kv. internetmarkkinoinnista puhutaan muuten liian vähän matkailussa Suomessa. Suurin osa kunnollisesta internetmarkkinoinnista matkailussa on edelleen kotimaisille yrityksille.
VastaaPoista