Translate

torstai 21. helmikuuta 2013

Konversiota parantamassa

Kotitehtävä nro 10

Liika informaatio ajaa potentiaalisen asiakkaan pois


Tämän tehtävän kotisivuksi valitsin sellaisen saksalaisen matkanjärjestäjän sivun, jolla on tulevan yritykseni kanssa kilpailevia elementtejä. Tästä on minulle siis suoraan hyötyä :)



Pääasiallinen konversio tällä sivustolla lienee matkan varaaminen varauslomakkeella. Lisäksi, koskapa sivustolla on valtava määrä informaatiota, on tarkoituksena varmaan myös, että asiakas viipyy sivustolla useamman minuutin ja tutustuu matkatarjontaan ja kaikenlaiseen informaatioon.

Vinkkejä sivuston konversion parantamiseen: 


Sivusto on uuvuttavan täyden näköinen. Konversio paranisi helposti tekstiä vähentämällä. Silloin kävijä jaksaisi lukea sivustoa pidempään. Tai ainakin ensiksi aukeava etusivu pitäisi saattaa paljon kompaktimpaan muotoon.

Tekstin seassa on jokaisella sivulla yksittäisiä linkkejä, jotka johtavat jollekin toiselle info-sivulle. Kaikkia niitä ei ole sivun yläreunan hakemistopalkeissa lainkaan. Tämäkin kaipaisi paljon tiivistämistä ja selkeyttämistä.

Varauslomake on aivan liian monimutkainen. Hintoja ei näy missään, enkä löydä niitä muualtakaan sivustolta. Silti viimeinen painike varauslomakkeessa sanoo, että Tilaan matkan sovittuun hintaan. En ymmärrä, missä se hinta on sovittu.

Sivustolta voi siis vain varata matkan, ei ostaa. Jos olisin asiakas, haluaisin ehdottomasti mahdollisuuden ostaa matkani tältä sivustolta. Muuten tämän tietotulvaisen sivuston tarkoitus jää vähän hämäräksi.

Lentojen varaaminen on mahdollista niin, että kävijä antaa toiveensa matkustuspäivistä ja lentokentistä mistä ja minne matkustetaan ja sitten sivuston ylläpitäjä varaa jostain omien kontaktiensa kautta lennon asiakkaalle.  Sivustolla olisi hyvä olla suora lentojen varausmahdollisuus.

Sivustolta löytyy asiakkaiden kirjoittamia suosituksia, mutta ne on vaikea löytää. Selkeyttäminen tässä auttaisi myös. Samoin suositukset voisivat olla monipuolisemmin erilaisista tarjotuista matkanrakennuspalikoista.


Lopuksi on todettava, että vaikka tämä nyt kuulostikin happamilta pihlajanmarjoilta, niin sivulla oli toki paljon hyvääkin :) Pidän ideasta koota oma matka jo etukäteen erilaisista matkanrakennuspalikoista. Ja on mielenkiintoista nähdä, miten saksalaiset itse esittelevät Suomen Lappia maanmiehilleen :)


5 kommenttia:

  1. Nettisivujen suunnittelu ja tekeminen erinomainen konversio tavoitteena on haastava homma, huomattu on. Blogisi tausta on ihana, tykkään oranssista.

    VastaaPoista
  2. Taina, kiitos kommentistasi, uskon sen, ja on kyllä hyvä vertailla ja oppia muiden nettisivuista! En ole vielä ehtinyt paneutua katsomaan "sillä silmällä" niitä teidän kotisivuja, mutta mielessä se on kyllä!

    VastaaPoista
  3. Hienoa, Kaisa! Olet löytänyt tosi hyviä asioita, joilla konversiota varmasti voisi parantaa. Ja tehtävänämme oli etsiä juuri noita parannuskohteita, joten saatiin olla vähän happamia ;)
    Minustakin blogisi on tosi kaunis, elämänmakuinen ja professionaali.

    VastaaPoista
  4. Todella konkreettinen lista konversion parantamisesta. Luin aikanaan tutkimuksen autolla kiertävistä matkailijoista, joka on melko yleinen matkustustapa. Tutkimuksen pääpointti, oli, että liika informaatio kääntyy itseään vastaan. Informaation tarjonnassa tulisi ottaa huomioon matkan suunnittelu-, osto- ja toteutusprosessi. Jos kärjistäen sanotaan, niin asiakas ei tarvitse tietää paikkakunnan grillikiskojen osoitteita suunnitteluvaiheessa. Sen sijaan kun Suomen peräkylällä haikailet ruuan perään, niin voi se grillikiskan osoite kiinnostaa.

    VastaaPoista
  5. Tästä olisi saanut vielä paremman jos olisi tehnyt ihan oikean listan tyyliin:

    1) Tekstin määrä

    LoremIpsum

    2) Varauslomake

    jne.

    Nämä toimii aina blogatessa.

    Lisäksi en muuten ole samaa mieltä kanssasi siitä, että tekstiä olisi liikaa, se on vain huonosti järjestelty.

    VastaaPoista

Web Analytics