Translate

torstai 21. helmikuuta 2013

Markkinointisuunnitelma off- ja online

Kotitehtävä nro 4

Onko internet muuttanut markkinoinnin suunnittelun perusperiaatteita?


Internet on muuttanut markkinoinnin mahdollisuuksia ja sen suuntaa paljon. Mutta onkohan markkinoinnin suunnittelun vaiheissa sitten muuttunut kuitenkaan mikään?

Smithin SOSTAC-malli markkinoinnin suunnitteluun vuodelta 2006 neuvoo yrittäjää tai ketä tahansa muuta, joka haluaa markkinoida jotain, käymään läpi kuusi askelmaa - laajaa - markkinointisuunnitelmansa tekemisessä. Kaava on looginen ja toivottavasti tuttu jokaiselle, joka markkinointia suunnittelee: Ensin tehdään tilanneanalyysi, sitten asetetaan tavoitteet, strategia, toimintamallit, toteutetaan ne ja seurataan tuloksia ja tehdään niiden mukaan seuraava tilanneanalyysi.


Markkinoinnin suunnittelua vanhalla ja uudella tavalla


Mielestäni peruslähtökohdat markkinoinnin suunnittelulle eivät muutu koskaan: Olisi ylimielistä ja lyhytnäköistä olla ottamatta selvää siitä missä nyt ollaan - tuotteiden, kilpailijoiden, yhteiskunnan, asiakkaiden ja monen muun muuttujan suhteen. Tavoitteet on asetettava ja mietittävä, miten niihin päästään, mitä täytyy tehdä. Ja kun jotain on tapahtunut, on arvioitava, miten meni, ollaanko nyt tyytyväisiä, pärjätäänkö näillä jutuilla edelleen vai pitääkö muuttaa jotain, jotta voidaan olla tyytyväisiä tulevaisuudessakin. Eli perinteisiä markkinointisuunnittelun malleja ei tarvitse eikä kannata unohtaa. Lyhyesti: Sostac sisältää kaikki uudet internet-markkinoinnin työkalut. Niin kuin esimerkiksi tämän alla olevan mallin.



Internetin kehitys on siis kuitenkin muuttanut paljon sitä, millainen on markkinoinnin suunnittelun prosessin sisältö ja aikajänne ja järjestys. Siitä yritysten täytyy ottaa selvää ja elää sen mukaan. Tässä muutamia otoksia, nettimarkkinoinnin suunnitteluun liittyviä asioita - jotka leivotaan tuonne markkinointisuunnitelman mallin sisään ;)


Netissä viestinnän lainalaisuudet muuttuvat


Online-markkinointi muuttaa markkinointiviestinnän suuntia. Viestintä ei ole enää yksisuuntaista yritykseltä asiakkaalle. Internetissä, sosiaalisessa mediaympäristössä, kaikki puhuvat kaikille ja myös käyttäjät tuottavat sisältöä. Internet mahdollistaa myös lähes mihin tahansa tarpeeseen perustuvan ostamisen lähes milloin tahansa, eli juuri silloin, kun asiakas vaikkapa tuntee, että nytpäs haluan ostaa liput just tuohon konserttiin, josta oli videoklippi youtubessa.

Yrityksen kannalta edullista on Internetin tasaava vaikutus. Yrityksistä tulee "saman kokoisia" netissä. Pienikin yritys voi vaikuttaa suurelta.  Kustannustehokkuudeltaan nattimarkkinointi on omaa luokkaansa, joten kynnys lähteä tekemään online-markkinointia on pieni. Kansainvälisen markkinoinnin esteet ovat pienempiä netissä kuin offline-elämässä. Kotisivujen eri kieliversioissa voidaan mukauttaa tarjonta kohdemaan kulttuuriin ja kuluttajakäyttäytymiseen sopivaksi.

Ja aikakäsitys muuttuu 


Nettimarkkinointi jauhaa virtuaalimaailmassaan yötä päivää kuukaudesta toiseen. Tehdyille toimenpiteille ei ole aikarajaa, niiden vaikutus voi kestää kauankin (vertaa esim. perinteinen printtimainontakampanja, joka toteutuu tiettynä aikana ja mikään ei ole niin vanha kuin eilinen sanomalehti), ja parhaat toimenpiteet voivat tuottaa tulosta vielä vuosienkin päästä julkaisemisajankohdasta.

Markkinointiviestit ovat hallitsemattomampia - mutta ehkä myös luotettavampia


Tykkään tykkään tykytykytykkään
Netin käyttäjien tuottama sisältö - blogikirjoitukset, linkitykset, fb-tykkäykset ja muut - lisäävät yrityksen markkinointiviestinnän näkyvyyttä sekä asiakkaille että hakukoneille. Ne tekevät markkinointiviestistä luotettavamman tuntuisen ja tehokkaamman, eikä markkinoijan itsensä tarvitse tehdä mitään. Netin takia tai avulla on kutakuinkin mahdotonta ennustaa etukäteen mikä on markkinointikampanjan saavutettavien kontaktien määrä.

Budjetointiinkin pitää suhtautua uudella tavalla  


Markkinointiviestinnän budjetointi on myös erilaista kuin ennen. Erillistä "mediabudjettia" ei välttämättä tarvita, vaan käyttämällä innovatiivisesti hyväksi sosiaalisen median välineitä kuten YouTubea ja blogeja, ihmiset voidaan saada kiinnostumaan yrityksestä, etsimään siitä tietoa ja kertomaan sitä eteenpäin. Mediabudjetin puuttuminen vaatii kuitenkin isoja muutoksia ajattelutavoissa. Nettimarkkinoinnin kohdalla ei enää voida ajatella, että ostetaan rahalla näkyvyyttä. Mediasuunnittelusta on tullut ja tulee jatkuvasti tärkeämpi osa yrityksen markkinointia. Markkinoija ei ole enää ainoa taho, joka välittää viestiä, vaan vain yhden ainoan näkökulman edustaja. Ja suunnittelusta huolimatta viestintä elää omaa elämäänsä matkan varrella.


Entä mitä hyötyy nettimarkkinoinnista kansainvälistyvä yritys?


Oman lehmän maatessa siellä kv-markkinoiden ojassa otan tähän lopuksi vähän kansainvälistä näkökulmaa mukaan.

Kv-markkinat on helppo saavuttaa Internetin avulla. Uusista markkinoista löytyy helposti tietoa, kulttuurien väliset muurit madaltuvat. Kv- kauppakumppaneita löytyy aiempaa helpommin. Yhteydenpito asiakkaisiin, alihankkijoihin ja jakelijoihin ympäri maailmaa on helppoa ja nopeaa.

Ja sitten kun oikein innostuu nettimarkkinoinnin mahdollisuuksista, kannattaa muistaa eri kulttuurien ominaispiirteet. Meidän mielestämme netti on ihan mahtiväline nopeutensa ja interaktiivisuutensa takia, mutta niissä kulttuureissa, joissa sosiaalisuus on ajan säästämistä tärkeämpää, näillä asioilla ei ole kerta kaikkiaan merkitystä. Kaupat tehdään sen kanssa, jonka kanssa neuvottelut sujuvat mukavimmin. Esimerkiksi. Ja teknologian taso on hyvin erilaista jo aika lähelläkin kotimaamme rajojen ulkopuolella.

2 kommenttia:

  1. Kunnon satsaus! Todella hyvin kirjoitettu teksti. Alkaa vähän hävettämään oma tynkä haha...

    VastaaPoista
  2. Tuosta kv. internetmarkkinoinnista puhutaan muuten liian vähän matkailussa Suomessa. Suurin osa kunnollisesta internetmarkkinoinnista matkailussa on edelleen kotimaisille yrityksille.

    VastaaPoista

Web Analytics