Tässä postauksessa pohdin, mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää, sekä sitä, mikä merkitys on yrityksen visiolla sähköisen liiketoiminnan strategisessa
suunnittelussa.
Tämä e se on hauska etuliite :) e-kaupankäynti ja
e-liiketoiminta ja e-bisnes ja e-strategia. Samoja asioita kuin ilman eetäkin,
mutta muokattuna muotoon, jossa sähköisyys luo (lisä)arvoa yritykselle ja sen
asiakkaille, kun yritys tunnistaa sähköiset liiketoimintamahdollisuutensa ja valjastaa ne tehokkaasti käyttöönsä. Noin superlyhyesti :)
Mutta otetaan nyt se eStrategia.
e-business tai e-liiketoiminta on Internetin käyttöä
liiketoimintatarkoituksiin. Verkkoa käytetään lisäämään tai tuottamaan
kannattavuutta monenlaisin eri keinoin. e-strategia eli verkkostrategia osa
liiketoimintastrategiaa ja sisältää sähköisen
liiketoiminnan harjoittamisen keinot organisaation kokonaisvaltaisten
tavoitteiden saavuttamiseksi. Se on yhdistelmä
markkinointi-, myynti- ja viestintästrategioita ja luo raamit kaikelle
toiminnalle yrityksen sähköisissä kanavissa.
e-strategia, kuten koko liiketoimintastrategiakin, on
työkalu, joka muuttuu tilanteen mukaan, prosessi, joka elää ajassa ja toimii
syklinä. Ensimmäisen strategiaversion ei pidä koskaan olla se viimeinen. Strategiaa
analysoidaan ja tarvittaessa korjataan ja uudistetaan matkan varrella. e-strategia
määrittelee koko organisaation suuntaviivat koskien liiketoiminnan sähköistä
harjoittamista.
|
e-strategian tulee sisältää ainakin pohdinnat siitä,
- mikä on yrityksemme oma verkkonäkyvyys ja miten kilpailijamme ja potentiaaliset asiakkaamme käyttäytyvät sähköisissä kanavissa (analyysi),
- mihin haluamme päästä (tavoitteet),
- mitkä ovat keinot, joilla pääsemme sinne minne haluamme päästä (toimenpiteet) ja
- päätökset siitä, millä tavoilla tehtyjen toimenpiteiden aikaansaannoksia mitataan (seuranta).
Erilaisia sähköisiä markkinointi- ja viestintäkanavia on verkossa lukemattomia, joten suunnitelmallisuus e-strategian luonnissa on tärkeää. Hyvin rakennettu e-strategia ei ole vain markkinoinnin työkalu, vaan se toimii koko organisaation ohjeistuksena.
e-strategiassa voidaan käytännössä määritellä esimerkiksi tavat, miten yrityksessä reagoidaan asiakkaiden reklamaatioihin, miten rakennetaan sähköiset ohjekirjat tai kuinka vastataan sähköisesti tuleviin asiakkaiden kyselyihin. Huolella rakennettu e-strategia linkittyy yrityksen
asiakaspalveluprosesseihin ja liittää kaikki sähköiset kanavat myynnin tueksi.
Visio e-strategiassa
Visio on olennainen osa mitä tahansa strategista suunnittelua. Se on tavoitetila, johon yritystä on tarkoitus luotsata ennalta määritellyn, esim. viiden vuoden ajanjakson kuluttua. Visio voi sisältää mm. kuvauksen siitä, missä markkinassa ja millä tuotteilla tai palveluilla yritys aikoo toimia ja kilpailla tulevina vuosina. Lisäksi visio voi määritellä suurin piirtein kannattavuus- ja kasvutavoitteet.
Hyvin tehty visio perustuu analyysille ainakin kohdemarkkinoista ja niiden kehitysnäkymistä, ympäristö- ja kilpailutekijöistä ja niiden muutostrendeistä. On tärkeää keskittyä tekemään visio huolella: hyvin määritellyt visio ja strategia auttavat yrittäjää tekemään päivittäisiä valintoja sen mukaan, ovatko ne vision mukaisia, tukevatko ne asetettuun tavoitetilaan pääsyä.
e-kaupassa ja -strategiassa visio on yhtä tärkeä työkalu kuin "perinteisessä" strategiatyössä. Jotta voidaan saavuttaa kilpailuetua sähköisillä kaupankäynnin välineillä on tehtävä hyvät lähtötilanneanalyysit myös sähköisen kaupankäynnin maailmasta ja tunnettava markkinoiden toiminta kunnolla.
Sähköinen kaupankäynti on kuitenkin niin nopeasti muuttuva ala, että jos yrityksellä on e-strategia, sen tuskin on kannattavaa lyödä lukkoon kovin pitkän aikavälin visiota. Tai ehkä visioon voisi määritellä pidemmän aikavälin väljän tavoitetilan ja päivittää lyhyemmän aikavälin "välivisioita" tiuhempaan tahtiin sen mukaan miten maa makaa ja netti nitisee.
e-strategia tuo siis lisähaasteita yrityksen visiointityöhön. Uusia puolia analysoitaviksi ja tarpeen olla entistä tilanne- tai reaktioherkempi, kun sähköinen maailma muuttuu melko varmasti nopeammin kuin tämä reaalimaailmamme.
Hyvä, e-Strategia linkittyy vahvasti yrityksen kaikkiin prosesseihin ja etenkin henkilöstö, markkinointi- tietotekniikkastrategioihin. e-strategia ulottuu siis liiketoiminnan kaikkiin osa-alueisiin. Se linjaa missä roolissa ja merkityksessä tietotekniikkaa ja sähköistä liiketoimintaa yrityksessä kehitetään ja säädellään.Se antaa suunnat toimenpiteille ja jakelukanavasuunnitelmille.
VastaaPoista