Translate

tiistai 1. lokakuuta 2013

Nettipelit - yäk vai nam?

Netissä on pelejä loputtomiin. Pelaamisensa vakavasti ottaville, rahasta pelaaville, strategiapeleissä pitkiä ajanjaksoja viettäville, (meille) taviksille, jotka haluavat tyhjentää aivojaan hetken töiden lomassa, lapsille, nuorille, vanhoille... Ja suurin osa sivustoista, joilla pelejä on, saavat rahaa mainoksista. Mainosviidakko näyttää sitten olevankin sitten hyvin monenlainen.

Lähdin tätä tehtävää varten pelaamaan aluksi suomalaisella älypää.com -sivustolla, jossa on suomalaisia pelejä. Ja tadaa, mainoksetkin ovat suomalaisia.

Kun peli "latautuu" (en oikeasti jaksa uskoa, että pelin täytyy nykytekniikalla enää erikseen latautua, vaan tämä taitaa olla ihan vain mainostukseen suunniteltu juttu), lävähtää ruutuun mainosikkuna. Ensimmäisessä mainostetaan risteilyjä: "Varmasti erilainen Kanarian loma". Ja alla pienellä präntillä teksti:"Mainoksen klikkaaminen ei keskeytä pelin latautumista." Kun kokeilen, mikä mainos tulee, jos klikkaan samaa peliä uudelleen, alkunäkymään latautuu eri mainos.

Erikoista minusta näissä mainoksissa on se, että suurin osa niistä on hyvin asiapitoisia ja mainostajat eivät ole aina yrityksiä. Nämä seuraavat kolme mainosta olivat ensimmäisten viiden mainoksen joukossa, jotka ilmestyivät minulle:



Ne kaksi muuta olivat Kelan jonkun etuuden mainos (jota en ehtinyt siepata ennen kuin "peli oli latautunut") ja toinen tuo matkamainos.

Lisäksi älypää.com -sivustolla on sponsoroituja pelejä ja visoja, jotka toimivat täysin mainoksina. Nämä pikkaraiset pelit tarjoavat hetken viihdykettä potentiaaliselle asiakkaalle, ja voivat ehkä olla tehokkaitakin, kun saavat ihmiset viivähtämään omien viestien parissa muutaman hetken kauemmin kuin pelkän mainoksen kautta. Näissä sponsoroiduissa peleissäkin on paljon yhteiskunnallista mainostamista ja mielipiteisiin vaikuttamista. Liikenneturvan Kevytliikennevisasta Ilmastovisaan. Tämä on kuitenkin ainakin jollain asteella elämyksellinen tapa saada asiansa esille ja ehkä myös vaikuttaa vastaanottajaan.



Tsekkasin sitten vielä ulkomaisen sivuston, joka tarjoaa ilmaisia online-pelejä. Sivustolla niitä on satoja, ellei tuhansia. Klikkailin itseni johonkin tyttöjen pukeutumispeliin ja yllätykseni oli suuri, kun pelin jälleen "latautuessa" ruudulle avautui videon muodossa oleva momondo.fi:n mainos, suomalainen, jossa puhuttiin suomea. Eli sivusto jotenkin tunnistaa, mistä maasta pelaaja on - olisikohan tässä googlella sormensa pelissä, kun olen parhaillaan koneellani kirjautuneena googlen palveluihin omana itsenäni...?




Ja hei, bingo, olin oikeassa! Jatkoin klikkailemista muihin peleihin ja osa mainoksista oli englanninkielisiä, suurten kansainvälisten yhtiöiden mainoksia, mutta sitten minulle tarjoiltiin jälleen momondo.fi:tä tällä kertaa still-kuvana, ja sen alla lukikin, että Ads by Google. Saan siis minulle kohdennettua mainontaa ties millä kriteereillä yllättävissäkin paikoissa. Olisi mielenkiintoista kokeilla, mitä tapahtuu, jos menen sivustolle koneelta, jossa ei ole jälkiä kirjautumisestani googlen ohjelmiin.

Ja mikäs tästä nyt sitten tulee noin niinkuin loppusummaksi? Ehkä se, että mainostajat ostavat paljon näkyvyyttä nettipeleistä, koska niiden parissa vietetään paljon aikaa. Ja pelatessa ihmisellä ei useinkaan ole kovin kiire minnekään, ehtiihän siinä muutaman hyvin tehdyn mainoksenkin katsella. Ja erilaisia mainostamisen muotoja  nettipelien yhteydessä on monia, minä löysin niistä varmasti vain murto-osan tällä lyhyellä visiitillä.

Joten: nettipelit - yäk minulle, nam mainostajalle :D




2 kommenttia:

  1. Tutustupa indie game skeneen. Sieltä löytyy varmasti peli sinullekin. Esim. http://store.steampowered.com/genre/Indie tai http://www.ign.com/articles/2013/09/03/12-pax-indie-games-you-need-to-have-on-your-radar

    VastaaPoista
  2. Ilkka, olet ihanan optimistinen... Meillä on niin monta likkuvaa osaa tässä arjessa, että en uskalla lähteä etsimään mulle sopivaa peliä, ei olis sitten enää perheellä äitiä ;D

    VastaaPoista

Web Analytics